Matthäus Passion 2024 Bergkerk Deventer

Op de hoogte blijven

Prachtig om te zien en te horen

De eerste uitvoering van de Matthäus Passion was vermoedelijk op Goede Vrijdag 15 april 1729. Maar er zijn ook andere bronnen en andere data maar dat verandert niets aan de eerste uitvoeringen van deze befaamde passie. Door toevoeging van een derde koor kreeg het stuk meer diepgang. De finale versie werd in 1736 voor het eerst uitgevoerd. Bach stelde het eerste en tweede koor tegenover elkaar op achter in de kerk. Het derde koor zong aan de andere kant van de kerk, op een gaanderij bij het altaar. Hierdoor ontstond er een auditieve kruisvorm, waarbij de toehoorders tussen de koren in zaten.

Dirigent Klaas Stok heeft het initiatief genomen om deze invulling ook in de Deventer Bergkerk te gaan uitvoeren. De Matthäus Passion in de kruisopstelling is uniek in Nederland. "Het idee van de dubbelkorigheid wordt hierdoor maximaal benut. Het publiek hoort én ziet de dialoog tussen beide koren en orkesten. Dat maakt het intenser. Met het jongenskoor er dwars op vormt het visueel en auditief een kruis. Het idee is ontstaan vanuit het klankeffect, maar klopt ook met de muzikale structuur."

Niet alleen de bezoekers ervaren de bijzondere dynamiek van deze uitvoering. Ook de koren, orkestleden en solisten werken graag mee aan de uitvoeringen in de kruisopstelling in die prachtige Bergkerk.