Matthäus Passion 2024 Bergkerk Deventer

Op de hoogte blijven

De Bergkerk, welkom boven op de berg

Dit bijzondere gebouw verwijst naar vroeger tijden. De Bergkerk in Deventer is een Romaanse kruisbasiliek uit de twaalfde eeuw. Deze kerk is de enige kruisbasiliek in de stad. De bouwstructuur past precies bij de uitvoering in de kruisopstelling. Niet alleen de Bergkerk zelf, maar ook de omgeving het Bergkwartier is oorspronkelijk in die tijd gebouwd. De sfeer in de kerk is perfect voor deze unieke uitvoering van de Matthäus Passion van J.S. Bach. Tijdens de korte wandeling door deze fraaie historische wijk kom je helemaal in de stemming. Ja, de Bergkerk staat ook letterlijk op de berg.

Bergkerk Deventer

Benieuwd naar de achtergrond van de kruisopstelling? Kees van Houten schreef het boek ‘Bach en het getal’ over de getallensymboliek in de muziek van Johann Sebastian Bach.